Entrevista a Mariano Herranz, president d'Atef
“La flexografía està en disposició de ser la tècnica amb el millor ràtio qualitat-preu-servei”. Així de contundent es mostra Mariano Herranz, president de l'Agrupació Tècnica Espanyola de Flexografía (Atef), una associació tècnica amb més de 60 membres actius que engloba a tots els sectors de la flexografia, des dels impressors fins a qualsevol tipus de proveïdor de maquinària, clixés, corrons, negres o programari. Herranz destaca els avanços de la flexografía en els últims anys quant a qualitat i fiabilitat, que fan d'ella una tècnica “tremendament competitiva”.
Vostè està en contacte directe amb les empreses de flexografía del nostre país. Quina situació viu avui el sector?
El sector, que ha incorporat moltes millores tècniques en els últims anys, està molt actiu perquè el seu principal client és el sector de l'alimentació i embalatge flexible, al que la crisi, malgrat la reducció del consum, li ha afectat en menor grau que a altres sectors.
Parli'ns dels punts forts
El principal punt fort és que és una tècnica econòmicament competitiva amb una qualitat que poc ha d'envejar a altres tècniques d'impressió. Avui dia podem competir amb altres sistemes d'impressió sense que el nostre client final percebi cap canvi en la impressió final de l'envàs. Un altre punt important són els tiratges curts que existeixen avui a les grans àrees de distribució i que són adequades per realitzar-les en un procés flexográfico.
Per què?
Per la seva flexibilitat, rapidesa, servei, qualitat i preu.
I quant als punts febles, en què creu que es pot millorar?
En la percepció que ofereix d'una pitjor qualitat i en què no és competitiva per a tiratges molt grans. Un altre aspecte a tenir en compte i mirar pel retrovisor és l'aparició de noves tècniques que ara com ara no són significants però que tenen un creixement anual molt elevat.
Per exemple?
La impressió digital, una tècnica per la qual les grans marques de maquinària estan apostant forta per l'auge del packaging alimentari. També hem de millorar encara més en la rendibilitat final del producte respecte als minvaments del procés i en la reducció de temps de preparació dels equips.
Diu que el sector ha incorporat moltes millores tècniques en els últims anys. En quin ha millorat la flexografía?
Sobretot en la qualitat i la fiabilitat. Fa algun temps et podien dir que la flexo estava ben però només per a certs treballs. Avui dia aquest argument no és vàlid ja que les qualitats de les diferents tècniques d'impressió estan molt a l'una. Com a desenvolupament destacaria l'alta definició que ha fet que la flexografía donés un salt de qualitat. Un altre aspecte en el qual ha evolucionat la flexografía és en la flexibilitat pel que fa a altres sistemes d'impressió.
I en matèria de suports i materials, cap a on es dirigeix el sector?
Principalment cap a l'envàs flexible i al sector alimentació, sobretot perquè cada vegada els tiratges són més curtes i el preu és un factor determinant. Un altre segment molt important —que cada vegada ho serà més per la normativa europea i la tendència global— és la impressió de bosses de paper, que utilitza la tècnica de la flexografía i que anirà adquirint més importància. La flexografía substituirà a altres sistemes d'impressió gràcies a la seva qualitat, flexibilitat, competitivitat i velocitat.
Un gran repte…
Sens dubte. També vull dir que hi ha altres sectors d'impressió que s'estan posant les piles i s'estan apropant a la flexografía en preu i tiraje amb una millor qualitat. Per això, hem de seguir evolucionant i invertint en R+D+i per ser competitius. Però aquest no és el nostre únic repte.
Digui'm.
Hem de vèncer el conformisme per ser cada dia més exigents i demanar als nostres proveïdors que ens ajudin a evolucionar el més ràpidament possible.
Parli'ns de les tendències. Com serà la flexografía del futur?
Bona pregunta. Haurà de ser mediambientalment sostenible, per la qual cosa els proveïdors de materials i negres hauran de seguir esforçant-se per complir amb les diferents normatives europees, cada vegada més exigents en aquest àmbit. D'altra banda, hauran d'aparèixer nous suports i noves aplicacions per cobrir les necessitats dels nous temps i els nous mercats de l'era digital. Finalment, els equips i consumibles hauran de ser molt més eficients per així aconseguir reduir els costos actuals.
IV Jornada Tècnica de Flexografía
El passat mes de desembre Atef va organitzar la quarta edició de la Jornada Tècnica de Flexografía, en la qual es van presentar les novetats i evolucions tècniques dels proveïdors de la indústria. “La jornada ve de l'antic congrés i és un format dinàmic que està funcionant molt bé; el balanç és extraordinàriament positiu”, explica Herranz. “Cada edició supera a l'anterior en el nombre de participants, la qual cosa vol dir que les empreses envien als seus representants a participar perquè creuen que és un valor afegit”, apunta.
Les conclusions
Per a Herranz, la jornada va servir per evidenciar dues realitats. La primera és que la flexografía és “tremendament competitiva” i que la seva la qualitat està a l'altura de la de qualsevol altra tècnica d'impressió. La segona és que per al client del sector de l'alimentació i el client en general no li importa la tècnica que s'empri. “El que volen és que sigui un treball d'alta qualitat, a un bon preu i rebre un bon servei, independentment de com s'imprimeixi; en definitiva, que els ajudi a vendre més i els resolguin els problemes. La flexografía avui dia està en disposició de ser la tècnica amb el millor ràtio qualitat-preu-servei.