SolidWorks World 2012: Progressant molt adequadament
Bertrand Sicot compleix un any (i poc) com a director executiu
Poques setmanes abans de SolidWorks World 2011, Betrand Sicot havia estat nomenat director executiu de DS SolidWorks. Després d'un any i poc en el càrrec, ell va ser l'encarregat d'obrir la primera sessió general de l'esdeveniment d'aquest any. Va donar una sensació de major comoditat: l'any li ha anat bé, amb una xifra de vendes que ha augmentat en un 20%. Segurament, això ajuda a relaxar-se una mica. Vam tenir oportunitat d'entrevistar-li [1], per descobrir que, en les distàncies curtes, es troba encara més còmode que en l'escenari, en el qual aquest any va introduir l'esdeveniment al costat de Nao, un robot educatiu (i no només això).
Sense aparents novetats en el front
No hi ha hagut notícies destrossadores: les línies mestres estaven ja traçades i aquest any ha estat, aparentment, centrat en l'execució. No hi ha hagut anuncis revolucionaris, però sí moltes evolucions. No obstant això, en una empresa de la grandària de DS SolidWorks, és virtualment impossible que no ocorri ‘alguna cosa’. I hi ha hagut diversos ‘algos’ que es van notar, comentaris entre els assistents i els periodistes que cobrien l'esdeveniment. El primer d'ells: Jon Hirschtick, el fundador de l'empresa, no estava. Va decidir el passat mes d'octubre canviar el seu rumb personal i deixar l'empresa. Bertrand Sicot ens va explicar, no obstant això, que no ens sorprenguéssim si en properes edicions ho tornàvem a veure.
Un altre ‘alguna cosa’: Jeff Ray estava, però no en l'escenari. El predecessor de Sicot, la fluïdesa del qual davant el públic li ha fet guanyar-se les simpaties entre molts usuaris de SolidWorks, apareixia de tant en tant en les converses entre els assistents. Segons ens va confessar, a ell el “xou” li agrada, i aquesta era una de les coses que realment notava a faltar.
I un últim ‘alguna cosa’: Gian Paolo Bassi, nou vicepresident de R+D en substitució d'Austin O'Malley, es va donar a conèixer en roda de premsa. Italià amb nacionalitat americana, amb una llarga carrera al món del desenvolupament CAD, i amb experiència dins de Dassault Systèmes, ens va explicar, en un anglès amb accent clarament italià, alguns detalls respecte als productes que estan ‘en la cuina’. Va demostrar que té les coses bastant clares, encara que responia freqüentment amb una perfecta ambigüitat per no desvetllar secrets abans d'hora.
Col·laborant
SolidWorks va néixer com una alternativa als programes de CAD que requerien d'estacions de treball cares. L'objectiu era doncs, popularitzar el CAD, fer-ho més accessible a més gent. Hem arribat al punt en què un iPhone té més capacitat de procés que les citades estacions de treball. El maquinari ja no és un factor limitant. No obstant això, la capacitat d'accedir a coneixements externs segueix sent difícil per a les empreses petites. Però vivim en un món on les eines de comunicació són cada vegada més sofisticades i és fàcil compartir informació i col·laborar amb tercers. Aquest va ser el mantra d'aquesta edició de SolidWorks: el món ha canviat, col·laborar és i ha de ser cada vegada més fàcil. No hi ha hagut presentacions específiques d'eines de col·laboració (més enllà d'algunes característiques que s'afegiran a SolidWorks 2013). No obstant això, alguns dels ‘keynote speakers’ de les diferents sessions generals eren un clar exemple. En particular, Ben Kaufman de Quirky.com, va ser una mostra de com a partir d'una idea, una mica de ganes, la seva ajuda, i poc més, avui és possible acabar amb un producte [2], usant com basa les decisions i el disseny col·laboratiu.
Destacant la part tècnica, la sostenibilitat i l'educació
Aquest any SolidWorks World ha afegit algunes rodes de premsa convocant a tota la premsa present en l'esdeveniment per parlar de diversos aspectes de l'empresa. Així, vam poder conèixer al nou director tècnic, Gian Paolo Bassi; i també parlar de temes menys populars (i que probablement SolidWorks vol popularitzar) com són la sostenibilitat i l'educació. En aquest últim apartat, ens va sorprendre descobrir que en molts llocs del món els productes de SolidWorks no s'utilitzen únicament en escoles d'enginyeria o de formació professional avançada, sinó que s'utilitzen en escoles primàries, o en l'ensenyament vocacional, que imparteixen una educació cridem-li “menys reglats” o destinada a col·lectius amb el risc d'exclusió educativa. Est és el cas a EUA, per exemple. També descobrim que en un món cada vegada més tecnològic, les vocacions per la tecnologia no estan en declivi a tot arreu: a Irlanda no hi ha falta de gent que vulgui estudiar carreres tècniques. Hauríem de copiar una mica del seu sistema educatiu? En qualsevol cas, sembla clar que apropar les eines de disseny més potents als més joves, d'una forma divertida, com ocorre a Holanda, és alguna cosa que probablement hauria de considerar-se seriosament.
Asheen Phansey, a qui entrevistem l'any passat [3], va dedicar una sessió per donar a conèixer la visió de la sostenibilitat des de la perspectiva de SolidWorks, i com s'està implementant progressivament. És clar que SolidWorks vol ser un dels col·laboradors en el que a mantenir el nostre entorn es refereix.
Formació reconeguda: més de 50.000 certificats
SolidWorks World és, abans de res, un esdeveniment formatiu. Té una extraordinària amplitud, i concentra en tres (més un) dies la possibilitat d'atendre a un munt de cursets, tallers i conferències. En ell participen molts dissenyadors que tenen o volen obtenir una certificació als seus coneixements. Per a això, SolidWorks va inventar fa deu anys un “programa de certificació professional”. Aquest any van anunciar que la xifra de persones que han coseguido aquests reconeixements ha arribat a 50.000.
El més sol·licitat és...
En tots els esdeveniments de SolidWorks, la tercera sessió General té una part important del seu temps dedicada a les característiques més demandades pels usuaris del programa. Algunes de les peticions són fàcilment comprensibles, unes altres demostren un nivell de detall i coneixement profund. Aquest any les deu característiques més sol·licitades van ser les que es mostren en la caixa adjunta.
Les 10 característiques més sol·licitades pels usuaris
- Usar més nuclis de les CPU dels ordinadors: les màquines actuals permeten l'execució en paral·lel de moltes operacions. El programari actual no treu tot el partit que podria a aquestes característiques.
- Hauria de ser fàcil posar un punt en el centre de gravetat dels objectes.
- “No mats als teus fills, deixa'ls penjant”: en treballar amb conjunts i subconjunts, i decidir que alguna cosa es desmunta, intentar ser “el menys destructiu possible”.
- Solucionar el problema de les ombres amb sang en la vora.
- Reduir els quadres delimitadors (“bounding boxes”) de les vistes de dibuix de manera que només comprenguin els components visibles.
- Capacitat de controlar què cara d'un plànol es considera la frontal.
- Les dimensions haurien de quedar-se on les dibuixes: alguns automatismes les mouen de lloc, i als usuaris no els agrada que els portin la contrària.
- La tecla de escapi hauria de retornar el control immediatament a la interfície. Dit d'una altra forma, encara que el programari estigui enmig de qualsevol càlcul (llarg, probablement), prement Esc s'ha de poder interrompre amb resposta immediata.
- Afegir la possibilitat de bloquejar la rotació a les peces generades per simetria cilíndrica.
- Afegir un assistent per a la creació de rosques.
SolidWorks 2013
Els assistents als SolidWorks World són gent curiosa. Per això els agraden les sessions generals dels dimecres, que normalment es dediquen a donar una pinzellada de quina hi haurà en la versió de SolidWorks per al proper any. La presentació sol estar narrada, a més, en to d'humor. Aquest any no va ser menys, i per anar al futur, ho vam fer tornant. És a dir, vam tenir una perfecta paròdia de 'Retorn al futur'. Justin Burton i Ian Hogg van ser Marty i Doc. Jeremy Regnerus va interpretar al dolent (Biff) i Jon Hirschtick va fer de Jon Hirschtick, arrodonint el cercle i plantejant la pregunta: Era a aquesta aparició a la qual es referia Bertrand? Creiem que no.
No vam veure gens de SolidWorks v6 o SolidWorks new platform, tal com ja s'havia anunciat. Fins que no estigui llest i molt llest, gens. Sabem, per la qual cosa ens va explicar Fielder Hiss (responsable de màrqueting i gestió de producte) en roda de premsa i Bertrand Sicot, en entrevistar-ho, que hi haurà dues versions de SolidWorks: l'hereva de les versions i plataformes actuals, i una nova, denominada V6.
El més destacable del que es va mostrar sobre SolidWorks 2013:
- En les peces multicuerpo: mostrar o ocultar peces. Alguna cosa així com l'opció de mostrar o ocultar components o subconjunts en els entorns de gestió de conjunts.
- Visualització de conjunt: ordenar les peces en funció de la seva “dificultat gràfica” (per saber què dibuixos consumeixen recursos de l'ordinador)
- Importar el marcat d'eDrawings a SolidWorks: sense entrar en massa detalls, se suposa que... serà possible.
- SectionXpert: una utilitat amb molt bona pinta que facilitarà substancialment la realització de seccions a un model 3D, sense necessitat de fer prèviament esbossos.
- Entrepans de revisió: Una forma de marcar gràficament els canvis efectuats durant un procés de revisió, una forma de facilitar el control de canvis/versions.
- Simulacions de submodelos: usant les condicions de contorn i càrregues definidias, les aplica a un subconjunt del disseny. Si es modifica el conjunt, les càrregues i restriccions s'actualitzen.
- Càmeres de 3dVIA: afegeix la capacitat d'usar diverses càmeres, i d'ajustar els seus punts de vista al llarg del temps.
- Selecció ràpida de documents per tipus: Tres icones en el menú de fitxers permeten filtrar peces, conjunts i dibuixos. Pot usar-se qualsevol combinació dels mateixos.
- Millores en els embolcalls: poden usar-se en les dades de peces i conjunts. Els components de l'envolutra poden reconvertir-se en peces en qualsevol moment. Amb els dibuixos, els components d'embolcalls poden mostrar-se amb línies fantasma. No s'afegeixen a la llista de materials.
- Inserció de diverses peces simultàniament a un conjunt.
- Configuració de diverses vistes explotades.
- Rotar peces explotades: a més de poder-les desplaçar, podran rotarse.
- Carpeta de favorits: que es podrà afegir a l'arbre de FeatureManager.
- Sortints per a muntatge: d'ús immediat pels dissenyadors de peces de plàstic.
- Millores en els forats cosmètics: es poden desactivar les línies punteadas sense afectar a la textura. Forats de clavilles: s'han afegit a l'assistent per a forats.
- Intersecció de superfícies: es poden usar les superfícies de cossos per afegir o llevar material.
- Extrusió de diversos perfils prims.
- Entrada d'equacions en qualsevol lloc: en qualsevol diàleg on es requereixi un nombre en el PropertyManager, poden usar-se equacions en el seu lloc.
- Canviar les dimensions dels patrons: es poden canviar les dimensions lineals i angulars dels mateixos.
- Col·laboració amb uns altres: en les eines de gestió de dades (EPDM) es pot veure la informació dels seus creadors, la informació de contacte i el seu estat on-line.
- Integració de DraftSight amb les eines de control de versions (checkin i checkout) d'EPDM.
- Copiar esbossos de DraftSight en SolidWorks.
- Interoperabilitat amb la versió anterior: els fitxers creats en SolidWorks 2013 es podran obrir usant la versió SolidWorks 2012 SP: la presentació d'aquesta característica va merèixer una ovació del públic. És clar que canviar de versió és dolorós, i qualsevol analgésico és benvingut.