SolidWorks: una eina de disseny, molt més que CAD
Segons les dades de l'empresa, més de la meitat dels usuaris de SolidWorks el fan servir durant més d'un 70 per cent del seu temps de treball. Algú que utilitza una eina durant tant de temps arriba a conèixer-la, i estimar o odiar amb intensitat. Aquest ha de ser el motiu pel qual SolidWorks es denomina a si mateixa "centrada en el client". Per conèixer-lo, no fan visites de cortesia de trenta minuts, sinó que se sentin costat del mateix durant una o diverses jornades de treball, amb l'objectiu de compartir "el que fan i el que senten". El resultat s'ha traduït en 260 millores i noves característiques en SolidWorks 2009 Premium en relació a la versió anterior, SolidWorks 2008. Probablement es poden resumir en una frase: un 65 per cent d'increment de velocitat.
L'increment de velocitat s'ha calculat mesurant els guanys en productivitat durant la creació i modificació de conjunts formats per un gran nombre de peces, utilitzant fluxos de treball comunament utilitzats per les empreses usuàries reals. No es tracta, en conseqüència, de l'increment de velocitat d'una operació en concret, sinó del procés complet. Segons la companyia, tot això s'ha aconseguit sense canvis en la funcionalitat o les característiques del producte. És a dir, que l'usuari no necessita dedicar un temps d'aprenentatge abans d'aprofitar aquest avantatge.
A més de les millores de velocitat pura i dura, SolidWorks 2009 introdueix un nou concepte per a treballar amb conjunts formats per un gran nombre de peces, i que han anomenat SpeedPak. Es tracta d'una nova aproximació al problema, que permet reduir de forma substancial la memòria i el temps requerits per treballar, però que manté un detall gràfic complet.
Dissenyar productes millors
L'ideal d'un dissenyador és que les diferències entre el primer prototip físic del seu disseny i les peces de producció siguin nul. L'únic mètode possible és la simulació. Bernard Charles, director general de Dassault Systèmes, empresa matriu de DS SolidWorks, ho va resumir en una frase "No construeixis res físic fins que tot s'hagi comprovat virtualment". Així, la simulació és l'eina principal per eliminar errors i, en conseqüència, reduir costos. Entre les millores en aquest sentit, SolidWorks, per mitjà de la seva opció de simulació, permet controlar, durant el disseny, que les peces no superin determinats límits de tensió, dimensions, interferències, desplaçaments, pesos i distàncies de seguretat. D'aquesta manera, s'ajuda a evitar l'sobredimensionament 'per si de cas'.
El grau de simulació necessari pot arribar a ser realment molt elevat. Així, diumenge Ochoa, director general de GTA Motor i GTA Concept, empresa valenciana que dissenya i construeix cotxes de curses, ens va explicar que aconseguia fer "simulacions en túnel de vent, sense un model físic i sense túnel de vent".
D'altra banda, en un planeta en el qual l'electrònica està pràcticament a tot arreu, SolidWorks 2009 incorpora un programari especialitzat anomenat CircuitWorks, que permet combinar disseny electrònic i mecànic.
SolidWorks 2009 també simplifica el disseny de peces de plàstic, com pot ser la carcassa que envolta a un circuit electrònic. Per exemple, els llavis i ranures de connexió destinats a unir peces es poden dissenyar amb facilitat gràcies a comandaments específics, que estalvien múltiples passos de disseny i que no requereixen recórrer a modelatge avançat.
L'eina anomenada PhotoView 360, incorporada a aquesta versió del programa, permet un 'renderitzat' fotorealista d'una determinada escena, mentre l'usuari segueix treballant en la mateixa. Aquesta característica forma part de l'anomenada 'SolidWorks Intelligent Feature Technology (Swift)'.
La perifèria del disseny
Els dissenyadors difícilment treballen de manera aïllada. Especialment quan la mida dels projectes comença a ser respectable. Els equips de disseny poden estar descentralitzats, i distribuir entre el client i els seus proveïdors. A més, cal fer arribar al departament de màrqueting la informació necessària perquè el nou producte estrella, a més de ser-ho, sigui conegut i es vengui. És a dir, les necessitats de comunicar a equips de disseny distribuïts, enllaçats amb altres departaments de l'empresa, amb els clients i amb els proveïdors és vital. I quan el que es comunica forma part de la propietat intel·lectual de l'empresa, cal garantir la protecció de les dades al mateix temps que es permet el fàcil accés als mateixos a qui realment ho requereix. Si a això li afegim el temps que es requereix per organitzar tota la informació, arxivar, controlar les seves versions i assegurar que hi ha les necessàries còpies de seguretat ... i trobar-la quan la busques: la gestió de les dades es converteixen en un element clau.
El pdM ('Product Data Management' - 'Gestió de dades de producte') de SolidWorks té com a objectiu facilitar tota aquesta gestió, d'una forma integrada.
A tall de resum
Ja fa molt temps que és difícil pensar en dissenyar peces, i, sobretot, conjunts, sense usar eines 3D. I, cada vegada, ho volem fer més ràpid, perquè ens pagaran el mateix per un disseny molt més complicat que l'any passat.
A més, comença a ser difícil pensar en dissenyar peces, i, sobretot, conjunts, sense poder compartir la informació amb els nostres clients i proveïdors, i sense poder comprovar que la peça que hem dissenyat ha de funcionar sense trencar-se, sense escalfar massa o sense fatigar-se.
SolidWorks disposa d'una gamma de productes la intenció és (ajudar a) resoldre aquests problemes. Segons la companyia, 840.000 usuaris (338.000 usuaris comercials, i 502.000 usuaris d'educació) demostren que la proposta és bona.
A més, quan les solucions ofertes per SolidWorks s'acaben, comencen altres propostes per part de Dassault Systèmes, matriu de SolidWorks, i entre les marques es troben noms tan coneguts com Catia, Delmia o Simulia.